مقایسه سیستم عامل هارمونی و EMUI در اجرای برنامه‎‌ها، بازی و مصرف انرژی

  • این موضوع 1 پاسخ، 2 کاربر را دارد و آخرین بار در 2 سال، 9 ماه پیش بدست hosein به‌روزرسانی شده است.
نمایش 1 پاسخ رشته ها
    • 2 #260
      Huawei
      کاربر

      مقایسه سیستم عامل هارمونی و EMUI در اجرای برنامه‎‌ها، بازی و مصرف انرژی

      پس از انتشار رسمی نسخه دوم سیستم‌‎عامل هارمونی هواوی در ماه گذشته و استقبال کاربران، نشانه‎های خوبی از علاقه و تمایل توسعه‎دهندگان به این سیستم‎عامل نیز مشاهده شده است. اما تا به حال به این فکر کرده‎اید که آیا هارمونی او اس 2.0 نسبت به EMUI چه برتری‎هایی دارد؟ شاید یک مقایسه سر به سر بتواند بهترین راه برای رسیدن به پاسخ این سوال باشد.

      در این مطلب قصد داریم عملکرد یک دستگاه نمونه (گوشی Mate 40 Pro) مجهز به HarmonyOS در برابر همان دستگاه، اما مجهز به EMUI را تحت سناریوهای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

      Table of Contents

       

      سرعت اجرای برنامه‌ها: با تأخیر خداحافظی کنید

      سرعت اجرای برنامه یکی از ویژگی‌های اساسی و جنبه‌های مهم هر سیستم عامل گوشی هوشمند است. در این بخش طبق نتایج، سیستم عامل HM OS (HarmonyOS) با اختلاف 5 ثانیه‌ای گوشی نسخه EMUI را پشت سر می‌گذارد.

      این آزمون شامل 20 برنامه از جمله WeChat ، Weibo، QQ ، Taobao،Jingdong  و غیره است که شامل دو دور آزمون اجرای نرم‎افزار می‎شود. پس از یک دور از آزمون برگزار شده، گوشی هواوی میت 40 پرو با سیستم‎عامل اندروید و رابط کاربری EMUI مدت زمان 119 ثانیه را برای روند در نظر گرفته شده به ثبت رساند.

      در شرایط برابر، انجام تست فوق روی این دستگاه، اما با سیستم‎عامل هارمونی 2.0 به 114 ثانیه زمان نیاز داشت که 5 ثانیه کمتر از رقیب اندرویدی است. با این اوصاف می‎توان گفت در پاسخگویی مجدد و روند اجرای برنامه‎های نصب شده، برنده مقایسه، هارمونی بوده که توانسته عملکرد سریعتری را به ثبت برساند.

      چرا HarmonyOS برنامه‌ها را سریعتر باز می‌کند؟

      برای درک علت این عملکرد سریعتر باید به یک لایه پایین‎تر از آنچه در رابط کاربری می‎بینیم مراجعه نمود. در سیستم‎عامل اندروید، به صورت پایه برای اجرای یک نرم‎افزار نیاز است تا ابتدا رابط کاربری برنامه بارگذاری شده و سپس انیمیشن‎ها و دیگر محتوا روی آن پیاده و در نهایت محتوای کامل به کاربر نمایش داده شده و عمل کند. این روند در هارمونی متفاوت و با ساختاری همزمان اجرا می‎شود. از این روز برای اجرای یک برنامه زمان کمتری نیاز خواهد بود.

      به بیان دقیق‎‌تر، در هارمونی او اس 2 از یک موتور حرکتی با کارایی بالایی استفاده می‎کند که امکان انیمیشن‎ها و رابط کاربری برنامه را بررسی می‎کند. با این قابلیت، در صورتی که بتوان این دو عامل را به صورت همزمان اجرا کرد، این فرایند انجام شده و به سیستم‎عامل اجازه می‎دهد تا نرم‎افزار مورد نظر را سریعتر از حالت عادی (اندروید) اجرا کند.

      این عملکرد به کاربران کمک می‌کند تا در حالی که میان برنامه‌ها جابجا شده و از سایر قابلیت‌ها استفاده می‌کنند رابط کاربری روان‎تری را تجربه کنند. در این حالت سیستم‎عامل می‎تواند به صورت مداوم، جلوه‎های بدون تأخیر و لگ را ارائه کند.

      بسیاری از کاربران همچنین دریافته‌اند که پس از ارتقا به HarmonyOS ، گوشی‌های قدیمی نیز می‌توانند عملکرد روان‎تری در اجرای نرم‎افزارها و گشت و گذار در محیط سیستم‎عامل را ارائه کنند. البته عامل دیگر این تفاوت آن است که در گوشی‌های اندرویدی، با توجه به ساختار سیستم‎عامل، حجم زیادی از فایل‎های اضافی ذخیره شده که خود موجب کاهش سرعت دسترسی به حافظه و در نتیجه کاهش سرعت عملکرد کلی دستگاه می‎شوند.

      پایش مستمر حافظه، پاکسازی و ارتقا

      پس از بروزرسانیHarmonyOS ، عملکرد حافظه و سیستم‎فایل دستگاه به صورت دائمی پایش می‎شود. الگوریتم پاکسازی حافظه به صورت هوشمند و پویا، نسبت به تنظیم روند مدیریت و آزادسازی فضای اشغال شده توسط فایل‎های اضافی اقدام نموده و متناسب با میزان پراکندگی اطلاعات در فضای حافظه، نسبت به تنظیم سرعت روند پاکسازی عمل می‎کند.

      الگوریتم پاک‌سازی، استراتژی بهینه را پیدا کرده و پاکسازی عمیق و بهینه‌سازی سیستم فایل را بدون تأثیر بر کارایی دستگاه و حتی عملکرد خواندن و نوشتن دستگاه، در بالاترین سطح انجام می‎دهد.

      این ویژگی عالی HarmonyOS 2 می‌تواند عملکرد رابط کاربری دستگاه را پس از 36 ماه استفاده همچنان سریع و روان نگه داشته و طبیعی است که دستگاه‎های قدیمی‎تر نیز با استفاده از سیستم‎عامل هارمونی، عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد.

      عملکرد بازی: خداحافظی با اعلانهای مزاحم و مصرف انرژی اضافی

      در این بررسی، تست عملکرد گیمینگ روی دو بازی معروف موبایل یعنی PUBG و King of Glory انجام شده است. گوشی هوشمند مجهز به HarmonyOS موفق به ثبت عملکرد 90.17  فریم در ثانیه با میانگین نوسان 0.69 شده که طی این مدت میزان مصرف انرژی ثبت شده دستگاه نیز 3.77 وات گزارش شده است.

      در همین حال  گوشی با رابط EMUI توانست 88.83 فریم در ثانیه ، 1.79 نوسان و 3.86 وات مصرف انرژی را برای خود ثبت کند. اگرچه این تفاوت از حیث عددی چندان زیاد نیست اما تفاوت عملکردی دو سیستم را به خوبی نشان می‎دهد. در واقع برگ برنده هارمونی در این تست، ثبت نرخ فریم بالاتر همراه با مصرف انرژی کمتر و ثبات بیشتر بوده که نتیجه آن عملکرد اجرای روان‎تر بازی‎ها و قابلیت اجرای بازی روی سخت‎افزار سبک‎تر خواهد بود.

      علت نرخ فریم‎دهی بالاتر سیستم‎عامل هارمونی چیست؟

      به بیان ساده علت عملکرد بهتر گیمینگ درHarmonyOS ، استفاده از موتور گرافیکی جدید آن است. پشته‌ گرافیکی به دستگاه امکان زمانبندی دستوردهی به سیستم پردازش گرافیکی و محاسبات هوشمند را داده و موجب برتری آن نسبت به الگوریتم‎های قبلی می‎شود.

      CPU و GPU به صورت مشترک عملکرد زمانبندی و رندرینگ، تفکیک رندرینگ و عملیات منطقی را کامل کرده و باعث کاهش روند اعمال بار اضافی روی GPU و CPU می‌شود. بدین ترتیب، بازی‎ها به صورت روان‎‌تری اجرا شده و روند تخلیه باتری دستگاه کُندتر می‌شود.

      مشکل داغ شدن در گوشی‌های هوشمند در طول بازی، تعداد فریم‌ها را کاهش داده که متعاقب آن موجب کاهش کیفیت تجربه گیمینگ با دستگاه می‎شود. اما باید بگوییم که در مورد هارمونی چنین گزاره‎ای صادق نیست. هارمونی می‎تواند در بسیاری از بازی‎ها، با سخت‎افزارهای نه چندان قدرتمند نیز حداکثر نرخ فریم را ارائه داده و تجربه بهتری را در اختیار کاربر بگذارد.

      بازگشت سریع‌ به برنامه‌های از پیش اجرا شده

      این بخش از آزمون شامل بیش از ده برنامه از جمله Weibo ، Taobao ، Sina News Client ، PUBG ، QQ Music  و غیره است.

      آمار نشان می‌دهد که پس از 4 ساعت، گوشی نسخه EMUI شروع به پاک کردن حافظه پنهان کرده و برنامه‌های با بیشترین اشغال فضا را در بین آن‌ها بسته است.

      در ابتدا میت 40 پروEMUI  بازی پابجی را بسته، سپس سراغ پلتفرم خرید آنلاین Taobao رفته و در نهایت نیز بعد از 17 ساعت تمام برنامه‌های بارگیری شده در پس زمینه را بسته می‎شوند.

      در همین حالPUBG  و QQ Music تنها برنامه بسته شده در گوشی نسخه HarmonyOS هستند. این در حالی است که دو برنامه Youku و iQiyi مجدد بارگیری شدند و سایر برنامه‌ها همانطور که در ابتدا بودند حفظ شدند.

      علت این موضوع چه بوده است؟

      روند باز نگه داشتن برنامه در HarmonyOS نسبت به سایر سیستم‌ها عملکرد پیشرفته‎تر و بهینه‎تری دارد.

      این سیستم‌عامل می‌تواند وضعیت برنامه‌ها را بدون در نظر گرفتن این که چقدر از آن‌ها استفاده می‌کنید حفظ و بازیابی کند. مضاف بر این، روند بازیابی حالت خود را درک کرده و به شما اجازه اجرای مجدد هر نرم‎افزار، را دقیقاً در همان وضعیتی که آن را بسته‎اید می‎دهد. بدین شکل می‌توانید پس از بازگشایی مجدد نرم‎افزار خود، ادامه اخبار را خوانده، موسیقی خود را پخش کرده یا ادامه ویدئوی در حال پخش را ببینید.

      شارژدهی باتری

      آزمون پشتیبان گیری باتری در دو مرحله انجام شده است. اولی یک تست شارژدهی سه ساعته سبک و دیگری پنج ساعت تست سنگین است. در مورد اول تفاوت فاحشی بین دو سیستم مشاهده نمی‎شود ولی با این حال نیز برتری همچنان با هارمونی است. در نظر داشته باشید که از همین تغییرات کوچک نیز نباید غافل شد؛ چرا که در بسیاری موارد همین نکات کوچک هستند که به دستگاه اجازه عملکرد بهتر در بازه بزرگتر را می‎دهند.

      اما اختلاف در آزمایش سنگین پنج ساعته باتری بسیار واضح است و سیستم‌عامل هارمونی می‌تواند تا 5.1 ساعت گیم پلی و حتی بیشتر از آن برای برنامه‌های متفرقه ارائه دهد.

      طبق نتایج آزمایش، HarmonyOS می‌تواند پس از سه ساعت استفاده مداوم از Douyin ، Taobao و Weibo  و یک ساعت      PUBG  و King of Glory ، عدد ثبت شده برای شارژ باتری 14 درصد بوده، در حالی که  انجام همین تست‎ها روی EMUI  منجر شد تا در نهایت شارژ باتری دستگاه به 9 درصد برسد.

      جمعبندی

      سیستم عامل هارمونی هواوی نه تنها برای ارائه عملکرد سطح بالا طراحی شده بلکه یک راهکار واحد را برای چندین سیستم عامل ارائه می‌کند. این سیستم‎عامل قدرتمند نتیجه یک پروژه بزرگ پنج ساله توسط هوآوی است و مدت‎ها برای بهبود و افزایش کارایی آن زمان صرف شده است.

      از سرعت اجرای برنامه‎ها گرفته تا شارژدهی و صرف‎جویی در مصرف انرژی باتری دستگاه شاهد ارتقا و پیشی گرفتن هارمونی نسبت به سیستم نرم افزاری قبلی یعنی، EMUI هستیم.. باید گفت این سیستم عامل علاوه بر ویژگی‎های ذکر شده، مزایای گسترده دیگری دارد که می‎توان به تفصیل در مورد هر کدام از آنها صحبت کرد.

    • 1 #278
      hosein
      مشارکت کننده

      مشتاقانه منتظریم Harmony OS هواوی کل مارکت موبایل ها، تبلت ها ،ساعت ها و … احاطه کنه بی شک یکی از بهترین تکنولوژی هایی هست که تا امروز در کل جهان رو نمایی شده از همه نظر بهینه هستش.

نمایش 1 پاسخ رشته ها
  • شما برای پاسخ به این موضوع باید وارد شوید.